fredag 5 januari 2007

Allergisk mot bäddmadrassen

I kid you not; både jag och sambon (D) är allergiska mot IKEAs bäddmadrass Tuvebo som vi köpte för ca 1 år sedan. Dessvärre accepteras detta inte som reklamation eftersom det inte går att bevisa att det är den som gör oss allergiska. Men jag har bevis:

Bevis nr 1: Både D och jag började bli snuviga, rödsprängda i ögonen, sov oroligt o.s.v. så fort vi hade börjat sova på denna bäddmadrass.

Bevis nr 2: Jag låg i sängen härom kvällen (hade varit hemma hos mina föräldrar i en vecka och hade således inte sovit i min egen säng på ett tag) och tittade på TV. Plötsligt känner jag att jag börjar få andningssvårigheter, typ astmaliknande symptom. Jag har astma sedan 15 år tillbaka så jag vet hur dessa tar sig uttryck. D och jag bestämmer oss för att nu ska madrassj***ln ut. Vi rullar ihop den, den är tung som bly, och när vi är klara så har även D astmaliknande symptom och han har inte astma!

Bevis nr 3: D sover på luftmadrass och jag sover i soffan, och TATAA: Vi mår hur bra som helst!

Är inte detta bevis nog så säg??! Nu har vi ialla fall släpat upp den gamla bäddmadrassen med polyesterstoppning och jag ska provsova i natt med astmamedicinen inom räckhåll.

IKEAs bäddmadrass Tuvebo innehåller ullvadd, men vi vet inte om det är detta som orsaker vår allergi eller om tyget är preparerat med något medel mot mögel eller vad vet jag. Det är INTE kvalsterallergi eftersom sådant brukar uppkomma efter ca ett halvår. Jag vet, eftersom jag pratade med en allergiläkare härom dagen.

25 kommentarer:

Emma sa...

Jag har precis köpt en bäddmadrass på ikea och upplever samam symptom. Ni fick inte lämna tillbaka den eller? Gick den att tvätta eller något?

Nannis sa...

Hej Emma! Nej, vi fick inte lämna tillbaka den, IKEA ansåg inte att det gick att bevisa att det är madrassen som gör oss allergiska. Vi gjorde ett nytt försök att sova på den för ett tag sedan eftersom vi trodde att det kanske var något annat som gav oss den reaktionen, men samma sak hände.

Enligt IKEA ska man tvätta madrassen med möbelschampoo tror jag för att tvätta den, men det är ju ett enormt projekt! Vi har inte testat detta ännu.

Vi misstänker iaf att det är något antimögelmedel som de har impregnerat madrassen med.

Anonym sa...

Jag upplever problem med IKEAS nya "memory foam" bäddmadrass och kudde. Sultan svaneholm heter bäddmadrassen, dessa ger mig klåda i ögon och på kropp. Ögonen blir röda, rinniga och svullna.
Problemen kom inte förens efter 4 månaders användning.
Har sovit en vecka i en annan säng och problemen försvann. Nu 3 nätter på Svaneholm bäddmadrassen igen, problemen kom tillbaka.
Gissar att detta är ungefär samma bevisgrund som din. Alltså ej duglig för ikea. Men om man går till en läkare som gör tester med deras material och på så sätt får det dokumenterat, borde det gå att reklamera. Frågan e om man orkar...

Anonym sa...

Tillägg
Bäddmadrassen heter: Sultan Tafjord och består av.
Madrasstyg: 60% polyester, 40% lyocell
Stoppning: Formbart polyuretanskum 50 kg/m3, Polyestervadd
Skyddsväv: Fibertyg av polypropylen

Kudden heter Gosa Lilja och består av.
Klädsel: 75% bomull, 25% polyester
Fyllning: Formbart polyuretanskum

Johanna sa...

Hej anonym!

Tack för jättebra feedback! Jag vet inte riktigt hur man ska gå tillväga, men jag har faktiskt mailat Plus på SVT och tipsat dem om detta, hoppas att de tar upp det. Jag vill dock inte vara med i TV. :)

CA sa...

Hej! Har också köpt en bäddmadrass från IKEA tafjord och deras säng Saluhus. Dessa är gjorda av materialet lyocell som är en trämassa från tall. Tall har starka allergen och kan gew besvär. Jag ringde IKEAS kundtjänst och berättade att min dotter fått kraftiga allergireaktioner i nya sängen och är svårt allergisk innan. Då upplyste de mig att IKEA rekommenderar inga av deras bäddmadrasser till känsliga personer. Vilket säljaren inte sa något om trots att jag berättade att min dotter är svårt allergisk. Jag åkte bara ner med bäddmadrassen och hänvisade till vad kundtjänst sagt. Det hade ju gått ut med falsk marknadsföring då. Vi fick pengarna tillbaka.

Idag ska jag även ner med själva resårmadrassen då den innehåller detta lyocell som inte är bra. Efter att vi köpt en annan bäddmadrass försvann det svåra allergireaktionerna helt. Men kvarstår ju botten som innehåller det också. Så den får det ta tillbaka också idag.

Har aldrig set tmin dotter så dålig som i denna vidriga säng. Hon levde på kortison här 1 månad innan vi fattade vad det var.
Men som sagt kundtjänst sa ju detta direkt om att det inte rekomenderar varför vet då inte säljarna de på säng avdelningarna då? Då är det fel marknadsföring och man har rätten att lämna tillbaka.

Näe här blev det en hederlig säng från kungssängen. Inte massa skit och medel inkört i.

Stå på er och åk bara ner med skiten.

Anonym sa...

Hej

Jag upplevde samma problem, har stannat hos min mamma under några veckor och fick kraftiga allergi problem, svullnad och enormt kli i ögonen, rödflammig i ansiktet och kroppen.
Provade byta kudde och täcke men problemet kvarstod.
Jag hade mycket allergi som liten men det mesta har växt bort, därav chocken av min allergiska reaktion som jag inte haft på många många år.
Vi sov borta i några dagar och symptomen försvann
Googlade "Sultan Tuvebo" och fick upp denna sida, samt mina symptom.
.
Tack för att du skrev detta inlägg, känns skönt att se att jag inte är ensam, nu ska jag hiva madrassen och äntligen få sova gott.
Tycker definitivt att ni ska kontakta Plus!

Camilla

Nicolaas sa...

Hei der!

Jeg fikk tips om denne siden, fordi jeg har *akkurat* samme problem: Kjøpte tuvebo-madrass for 1.5 år siden, og sliter fælt med røde øyne, vondt i halsen og vondt i hodet etter å ha sovet i sengen. Sover jeg andre steder, i sofaen eller til og med på gamle støvete madrasser - ingen problem - men etter 1 natt i tuveboen, og jeg er helt ødelagt igjen. Dette skjedde også med ex-samboeren min, og hun har ikke engang astma! Hva råder du meg til å gjøre, er det muligheter å prate med IKEA, eller vil de ikke høre?

Nannis sa...

Hej Nicolaas och alla ni andra som har kommenterat i min blogg gällande era allergiska reaktioner i kombination med IKEAs bäddmadrasser! För er information så har jag nu mailat IKEA och länkat till mitt blogginlägg. Det ska bli spännande att se om vi får någon reaktion från dem.

Anonym sa...

Hej,

Jag har också samma problem med IKEAS sängar, ut med skiten. Funderar på att köpa en Lectus säng, dyr men säkerligen bra kvalla.

Anonym sa...

Fibertyg av polypropylen..är troligen det som man reagerar emot.Har köpt en soffa nu och hela lyan stinker.Det är polyeter också i den.Giftiga ämnen när man använder som isolering.Hur skall man göra.Ikeas alla madrasser och tygsoffor innehåller dessa ämnen..Farligt..Skall se om jag har nån möjlighet att återlämna min soffa..:(..Lycka till

Anonym sa...

Även jag har efter 2 år (!) äntligen fattat att det är madrassen jag är allergisk emot (har en Tjöme hemma och en Tafjord hos min särbo och Gosa-kudde på båda ställena), får främst svullna kliande ögon men även klåda på kroppen. Har testat att sova i soffan hemma, då försvann svullnaden/klådan. Hos särbon återkom svullanden dock . Testade då att sova på luftmadrass hos särbon och då försvann det. Har testat detta av och på några gånger i perioder och det blir samma resultat varje gång! Så nu åker madrasserna/sängarna ut! Nannis, har du fått någon respons från IKEA?

Johanna sa...

Hej Anonym,

Nä, det är en talande tystnad från IKEA, vilket säger en hel del tycker jag. Förra sommaren tog vi ut madrassen i trädgården och lät den bli genomblöt mha trädgårdsslangen. Därefter skurade vi den med såpa och sköljde sedan igenom den tills allt var borta. Den fick torka i vår källare, det tog ca 1 vecka och vi hade avfuktaren på hela tiden. Eftersom det är tagel i madrassen vill man ju helst att den ska vara helt torr när man börjar sova på den igen (mögelrisk o.s.v). Tro't eller ej, men vi har faktiskt varit symptomfria sedan dess och sover jättebra på madrassen nu när antimögelmedlet är borta! /Nannis

Anonym sa...

jag har samma problem fick ikea säng av mamma sen efter en vecka kom alargiska besvär tomat röda ögonen

nu sover jag på soffan :(

Anonym sa...

Hej!

Läste detta inlägg om IKEAs madrasser.

Köpte, och blev mycket sjuk, fick svårt att andas röda ögon
så fick jag kraftig huvudvärk och yr. Madrassen luktade starkt.
Det var Huglo jag köpte

Produktbeskrivning från IKEA.
Resårkärna Bonell/ Tvärfjäder: Stål
Komfortmaterial: Polyeter 25 kg/m3, Polyestervadd, Filtmatta
Madrasstyg: 48% bomull,
52% polyester.

Åkte tillbaka med madrassen till IKEA och sa som det var,
att det luktade mycket starkt av madrassen och att jag blev
mycket dålig.
Fick tillbaka pengarna.

En natt jag inte kommer att glömma
har aldrig varit med om något liknande att bli så sjuk av en
madrass.

Styggbjörn sa...

Jag undrar hur många som kommenterat IKEAs sängar på denna bloggen som läst bruksannvisningarna. Tafjord ska öppnas och förvaras/vädras minst 72 timmar innan den används.
Och hur många köpte nya sängkläder och bäddade med dom utan att tvätta dom först. Och vem tror att sängar från någon annan tillverkare skulle vara bättre. Principerna för hur en resårmadrass tillverkas skiljer inte mycket. Material valet är beroende på priset ju mer naturvänligt material desto dyrare säng oavset fabrikat. Och allergier mot naturmaterial förekommer ju tyvärr Ex. Latex som ingår i många bäddmadrasser. då så ska man kanske prova en madrass med kallskumplast.
Tål man inte ylle, välj lycocell en fiber ssom är gjord av gran, med en en metod som liknar hur man gör cellulosa.

Anonym sa...

Skulle till IKEA och handla tjockare täcke (vi fryser i lägenheten). Undrade vad jag skulle välja för material och fick upp den här bloggen. Tack till alla postare som gett information.

Bojkottar IKEA nu, orkar inte hålla på med antimögelpreparerade produkter. Ofattbart att dom fortsätter att sälja sådan skit istället för att direkt sluta med de farliga varorna. Jag kan ju bara gissa hur arbetarna har det i fabrikerna och vilka arbetsskador de har.

Replik till ovanstående inlägg som relaterar till bruksanvisningar om vädring; är produkterna så giftiga att människor blir sjuka är det något allvarligt fel, det räcker för mig. Jag köper dem inte.

Anonym sa...

Köpte bäddmadrass Tafjord i juni 2014 och fick kliande och kletiga ögon, igentäppt näsa och började nysa. Trodde först det var pollenallergi och sov på madrassen i drygt en månad. Testade till slut att sova på min gamla bäddmadrass och vips var alla symptom borta. Provade att tvätta överdraget till bäddmadrassen som min syster gjort och då försvann de mesta symtomen. När min syster berättade att hennes symtom kom tillbaka efter några dagar bestämde jag mig för att lämna tillbaka madrasserna. När jag köpte dem frågade jag om material och allergi och säljaren sa att IKEA testar alla madrasser och att de inte innehåller farliga och allergena ämnen...falsk marknadsföring...

Anonym sa...

Polyuretanskum som inte är uthärdat innehåller isocyanater! Samma problem med soffa från Ikea i början på 80-talet. Soffan försvann från sortimentet och Ikea kom o hämtade tillbaka soffan.

Anonym sa...

Mycket upplysande inlägg för min del, som lidit av röda, variga ögon (värst på morgonen) det senaste halvåret! Har funderat vad det kan vara som orsakar detta, än tänkt på det ena och än det andra. Allergitestats för de vanligaste ämnena - inget! Symptomen fortsätter och nu började jag misstänka Ikeasoffan - därav hittade jag denna sida, tack och lov ! För nu fattar jag vad som kan vara bakom - vi har nämligen också nyinskaffade Ikea bäddmadrasser! Nu åker de ut - för jag är trött på besvären! :(

Rickard sa...

Jag och min flickvän köpte nyss soffan Kivik på Ikea och jag har känt av andningssvårigheter, snuva, klåda när jag vilar i soffan. Kan vara de kemiska ämnen ni beskriver ovan. Helt klart märkbart. När jag vilar i min andra soffa (skinn)inga problem

Rolf sa...

Känner samma symtom när jag ligger i min nya Kivik ikea soffa

Anonym sa...

Köpte en Emmamadrass på nätet…den hade bra recensioner, men den luktade så starkt att jag inte kunde ha den inomhus, efter två veckor på balkongen luktade den fortfarande .. nu efter ett år är den något bättre

Anonym sa...

Trodde jag hade blivit lite galen, sedan hittade jag hit och ser att många andra har haft samma problem. Kan varna för IKEA's bäddmadrass Tuddal. Har en kraftig kemisk odör. Under de två första dagarna då den legat på golvet för att få rätt form, så stinker hela lägenheten. Trots att jag vädrat (mitt i vintern) och haft fläkt på. Jag har inte ens legat på den ännu, men har kraftig huvudvärd, svidande röda ögon, som om jag har bränt mig i mun och hals, samt torrhosta. Så vad ni än gör - köp INTE bäddmadrass Tuddal från IKEA. Jag kommer kräva retur, inga halvmesyrer. Produkter som dessa är uppenbart hälsovådliga.

Anonym sa...

Jag köpte Bäddmadrass 90x200 GOLD E40 latex från Jysk.
Började hosta, få astmaliknande symptom. Hosta och rinnande näsa.
Blev jättesjuk.
Gjorde allt enligt anvisningarna.
Den stank länge också.
Gjorde mig av med den och mår mycket bättre.